سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ شخصی کرامت رنجبر دستنایی

 کدام‌ یک از برنامه‌های پیشنهادی شما برای گرفتن مصوبه از مجلس عملیاتی یا برنامه‌ریزی‌ شده است ؟ چرا با معلمان صادق نیستید ؟ "

نقدی بر عملکرد یک ساله سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

کرامت رنجبر دستنایی/ دبیر و دانشجوی دکتری ژئو پلیتیک دانشگاه تهران

گروه رسانه/

به تدریج به یک سالگی دولت دوازدهم نزدیک می شویم .

در این زمینه عملکرد « سیدمحمد بطحایی » به عنوان وزیر آموزش و پرورش می تواند و باید مورد نقد و تحلیل معلمان و کارشناسان قرار گیرد .

« کرامت رنجبر دستنایی » از معلمان استان اصفهان در این زمینه نقدی نوشته است .

« صدای معلم » از همه فرهنگیان برای مشارکت در این بحث دعوت به عمل می آورد .

نقد عملکرد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

در طی چند هفته گذشته مطالب گوناگونی پیرامون وضعیت صف و ستاد آموزش‌ و پرورش گفته‌شده و یادداشت‌های فراوانی در نقد وضعیت فعلی آموزش‌ و پرورش نگاشته شده اما گویا گوش شنوایی وجود ندارد و همه از وزیر گرفته تا وکیل سرشان گرم بازی اقتصاد و سیاست است و دیگر گوش شان بدهکار وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی نیست و معلمان "به ریال حقوق می‌گیرند و به دلار خرج می‌کنند " و به قول میرزاده سخنگوی کمسیون آموزش مجلس " هر دم از این باغ بری می‌رسد " لذا ضروری است موارد زیر را خدمت جناب وزیر معروض دارم :

آقای وزیر

در یادداشت‌هایی که زمان رأی اعتماد شما از مجلس نگاشتم عرض کردم شما ناجی آموزش‌ و پرورش نیستید و اگر می‌توانستید کاری کنید برای نجات آقای فانی می‌کردید چراکه در آن زمان سکان‌دار معاونت پشتیبانی وزارتخانه بودید.

سید بزرگوار

سکان‌داری وزارتی مانند آموزش‌ و پرورش "گاو نر می‌خواهد و پیر کهن " می‌دانی چرا آقای نجفی وزارت آموزش‌ و پرورش را قبول نکرد اما ریاست شهرداری را قبول کرد. چون وزیر آموزش‌ و پرورش قدرت چانه‌زنی حرفه ای در هیئت دولت را می‌طلبید و گرفتن مصوبه به سود دستگاه سیاست خاص خود را دارد و منفعلانه برخورد کردن در هیئت دولت کارساز نیست و لذا رفتار مؤدبانه و پاستوریزه شما در هیئت دولت موجب وضعیت فعلی وزارتخانه شده است.

نقد عملکرد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

آقای وزیر

از زمان وزارت شما کدامین طرح را در هیئت دولت مصوب کرده‌اید؟تنگ‌نظری و خساست در سطح هرم وزارتخانه بیداد می‌کند

بر سر حل کدام مسئله با رئیس‌جمهور چانه‌زنی کرده‌اید؟

کدام لایحه را برای تصویب به کمسیون آموزش و یا به نمایندگان ارائه کرده‌اید؟

کدام‌ یک از برنامه‌های پیشنهادی شما برای گرفتن مصوبه از مجلس عملیاتی یا برنامه‌ریزی‌ شده است؟

برای منزلت فرهنگیان کدام برنامه را نگاشته یا در دست اجرا دارید؟

آقای وزیر

اعتماد به آقای نوبخت و تکیه‌ بر حمایت‌های ایشان اشتباهی محض بود و از آن بدتر سپردن معاونت پشتیبانی به آقای الهیار ترکمن اشتباهی فاحش‌تر.

آیا از خود سؤال کرده‌اید که دست آوردهای آقای الهیار ترکمن در وزارتخانه آموزش‌ و پرورش چه بوده است؟

آیا می دانید آقای الهیار ترکمن تسلط بر اقتصاد و مسائل آموزش‌ و پرورش ندارد؟

نقد عملکرد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

و بودن ایشان در وزارتخانه نفوذی برای گرا دادن به دیوان عدالت اداری است؟

آقای الهیار ترکمن نه مشکلات و معضلات آموزش‌ و پرورش را می‌شناسد نه درد فرهنگی و از این به بعد نیز مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه سنگ‌اندازی بیش، در مسیر پر سنگلاخ فرهنگیان نیست.


آقای وزیر

اگر نمی‌توانید از حق‌ و حقوق فرهنگیان دفاع کنید هر ثانیه و هر دقیقه در مسند این وزارتخانه خیانت است.

برای رفع مشکل اعمال مدرک فرهنگیان رأی زنی کردید؟

در هیئت دولت چانه‌زنی کردید؟

اعتراض کردید؟

یا به ریش فرهنگیان که ادامه تحصیل دادند خندیدید؟

اقلاً روی قول‌های دوستتان آقای نوبخت حساب می‌کردی و مشکل را مطرح و مرتفع می‌کردی؟

نقد عملکرد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

آقای وزیر

شو و بازی صدور احکام سال 97 بسیار زیرکانه بود. خواستی هفته معلم تمام شود امتحانات گرفته شود و بازوی عدالت‌خواهی معلمان قطع شود بعد احکام را صادر کنید؟ آخر این‌همه بازی برای 7 تا 10 درصد؟ چرا با فرهنگیان صادق نیستید؟

آقای وزیر

اگر زورتان به هیئت دولت نمی‌رود استعفا دهید چرا در مقابل حذف‌های متعدد سکوت کرده‌اید؟ یعنی وزارتخانه این‌قدر بی‌در و پیکر شده که هر نهادی که می‌رسد علیه آن رأی صادر کند؟ و معاونت حقوقی در خواب خرگوشی فرورفته؟ اقلاً این‌گونه مسائل را که قرار است رأی صادر شود علنی کنید تا فرهنگیان فکری به حال خودشان بکنند و برای دفاع از حقوقشان وکیل بگیرند ؛ چرا وقتی  یک ریال که قرار است به حقوق فرهنگیان اضافه شود رسانه‌ای می‌شود اما سازمان‌های دیگر حتی یک خبر از اضافه پرداختشان رسانه‌ای نمی‌شود؟ دیگر چند رأی دیگر قرار است صادر شود و شبانه به کارگزینی ادارات بخشنامه شود؟ اگر سختی کار فرهنگیان را بدون قانون اعمال کرده‌اند شما با قانون آن را اجرا می‌کردید نمی‌توانستید؟ یا نخواستید؟ یا همه‌اش خیمه‌شب‌بازی بود؟

آقای وزیر

حذف حق عائله‌مندی فرهنگیان زن مجرد که سرکار خانم فرحناز مینایی پور مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌ و پرورش دلیل قطع حق عائله‌مندی زنان مجرد این وزارتخانه را رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دانست و اظهار داشت " بر اساس شکایتی که به دیوان عدالت اداری شد و صدور رأی هیئت عمومی این دیوان، پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی زنان مجردی که سابقه ازدواج ندارند، ممنوع شد و این کار هم درست است " نشان واضحی  از همسویی وزارتخانه با دیوان عدالت دارد. "

سؤال من این است چه کسی شکایت کرده؟

مدعی‌العموم بوده؟

وکیل برای دفاع گرفته شد؟

آیا قلبا از این رای ناراحت بودید ؟

آیا حق ایاب‌ و ذهاب که نداده‌اید حق مسکن که نمی‌دهند حق کارانه که تعریف‌نشده حق سختی کار که حذف یا نصف کرده‌اید را هم از ذهنتان گذرانده‌اید؟

کاش به نداده‌هایتان فکر می‌کردید. نه استدلال کنید که درست حذف‌شده. تنگ‌نظری و خساست در سطح هرم وزارتخانه بیداد می‌کند ؛ انتظاری بیش از این از جنابتان نداریم شما برای فصل کردن آمده‌اید نه وصل کردن.


سید بزرگوار

لوای وزارت برای تن مبارکتان گشاد بود و نوبخت و الهیار ترکمن برای اندازه کردن این لوا خیاط مناسبی نبودند و نیستند !

مواظب باشید بلندی ردا به زمینتان نزند ...

نقد عملکرد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

 اماکن رفاهی آموزشی را وثیقه وام کرده‌اید . واقعاً این موضوع در طول تاریخ آموزش‌ و پرورش شاهکار است و اگر چنین کاری انجام‌شده باشد ننگی بر پیشانی دوران وزارت تان خواهد بود نمی‌دانم پیشنهاد کدام شخص یا معاونتی بوده ، توصیه می‌کنم از تفکر خلاق حضرت بزرگوارشان بیش از این مشاوره نگیرید که حضور ملک استیضاح را بر بالین کرسی صدارتتان تعجیل خواهد نمود  ؛حداقل موضع رسمی‌تان را بیان کنید.

جناب وزیر

این روزها دیگر خجالت می‌کشیم که بگوییم معلم هستیم چون بادید ترحم به معلم نگاه می‌کنند و برای خرید به هر مغازه‌ای می‌رویم و می‌شناسند "می‌گویند معلمی حساب می‌کنیم " . متزلزل شدن شان و منزلت معلمی خطرناک‌ترین آسیبی هست که بر پیکره آموزش‌ و پرورش وارد می‌شوند و پایه‌های پیشرفت کشور را فقر مالی فرهنگیان به پسرفت توسعه تبدیل خواهد کرد.

آقای وزیر

اوضاع بازنشستگان نابسامان است . عدم پرداخت پاداش بازنشستگی و تقسیط آن باوجود پرداخت‌های آن‌چنانی در سازمان‌های دیگر اسف‌بار است و بازنشستگان فرهنگی بعد از بازنشستگی تازه به فکر شغل برای دوران کهولت و بازنشستگی هستند  .بعضی از همکاران فرهنگی نیز یک سال یا بیشتر و اضافه بر سنوات، خدمت کردند که تقدیرشان با کاهش سختی کار جبران شد. دست‌مریزاد دارید جناب وزیر .

آقای وزیر

امنیت ملی و همگرایی ملی و ملاحظات امنیتی از ضرورت‌های کشور است و در این زمان تجزیه‌طلبان و مروجان نفاق مترصد ایجاد بلوا در کشور هستند . اظهارنظر نسنجیده شما در مورد زبان‌های محلی که نزدیک 30 تا 40 درصد هم‌وطنان آذری‌زبان را در برمی‌گیرد نه منطقی نه معقول و نه با وضعیت موزاییکی کشور که اقوام کرد، لر، بلوچ، عرب، ترکمن، آذری در نوار مرزی سکنی دارند را تحریک می‌کند و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و نظریه شما در صورت صدور بخشنامه عملاً ابتر است.

جناب وزیر

پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری ؛

در مورد منزلت معلم چه برنامه‌ای دارید و چه کردید؟

در مورد عدالت آموزشی و پرورشی چه‌کار کردید؟

برای احساس هویت ملی دانش آموزان چه برنامه‌ای دارید؟

برای نوسازی آموزش‌ و پرورش چه‌کار یا برنامه‌ای دارید؟

سند تحول در چه مرحله‌ای است آیا در دوران وزارتتان عملیاتی می‌شود؟

در مورد تحول در دانشگاه فرهنگیان چه‌کارهایی انجام‌شده؟

و سخن آخر

جناب وزیر

کمی جسارت داشته باشید و برای حقوق حقه فرهنگیان در هیئت دولت و نزد رئیس‌جمهور غیرت به خرج دهید و از رخوت و انفعال خارج شوید چراکه این وزارت تمام خواهد شد و شما می‌مانید و قضاوت جامعه فرهنگی و دیگر زمانی برای جبران مافات یا پاسخگویی نیست.

آنچه خدمتتان معروض داشتم درد دل بسیاری از فرهنگیان است که رفتند نزد نوبخت داد بستانند ، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند جلو مجلس رفتند نتیجه نگرفتند و حال تصمیمات اخیر و حذفیات دیوان زخم کهنه دلشان را نیشتر زده است.

" امروز مسئولین کشور در معرض یک آزمون بزرگ‌اند؛ آیا حفظِ عزت و اقتدارِ این ملّت عزیز را خواهند کرد یا نه؟ باید عزت این ملّت تأمین بشود، منافع ملّت باید تأمین بشود به معنای واقعی کلمه، " (مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان. اردیبهشت 1397)